About Me

My photo
Author of this blog, a muslimah, an executive, a daughter, a sister, a leader, the coffee-addict, a book-worm, a traveller, always a listener and story-teller but never attention-seeker!

Tick tock..

Daisypath Wedding tickers

Thursday, June 16, 2011

Zespri Gold Kiwi...I Like!!

Cukup layan sentimental..tak boleh diamalkan selalu sebab tak baik untuk kesihatan!

Malam ni jangan sesiapa pun berani-berani kacau tido saya! Saya nak tido awal..lepas isyak, makan ubat batuk terus nak bum...kepala saya dah start ada bulan bintang di atasnya..pening! Betul lah, saya memang tak kesian kan diri sendiri. Lastly tengok...saya jugak yang menanggung!

Sometimes, saya kesian jugak dengan diri saya. Kerana kesian, saya tak pernah lupa pamper diri sendiri dengan apa yang saya nak. Umpamanya..shopping..beli baju online..dan paling sinonim..makan! Hehe..makan untuk hidup! Apa yang terasa nak ditelan tekak..insyaallah..saya tak akan abaikan yang satu ni...

Baru-baru ni saya belajar makan Zespri Gold Kiwi. Sebelum ni cuma biasa beli green kiwi..yang selalu kita tengok isi hijau dan rasanya a bit sour kan...

Last weekend masa jalan-jalan beli barang di Tesco, tergerak hati nak cuba Gold Kiwi pulak! Memang tak menyesal beli. Sekarang dah jadi ketagih pulak!

Tastes really sweet..rasa macam buah tropika kita, mangga! Gold kiwi ni ada sikit beza berbanding kiwi hijau. Kulitnya lebih licin, tak kasar macam kiwi hijau..and one thing, gold kiwi ni ada pointed end..tak bulat macam buah kiwi hijau biasa.

Lepas cuba..saya google info pasal gold kiwi nih, yelah nak share kat korang kan. Gold kiwi ni walaupun dah jadi trademark New Zealand, tapi origin nya dari China. Entahlah diorang kacuk pokok betina dan jantannya sampai la keluar hasil gold kiwi ni.

Kiwi memang banyak nutrien..2 kali ganda Vitamin C berbanding orange, kaya dengan potassium jika nak dibandingkan dengan buah pisang dan tinggi serat fiber sama seperti bran flakes. Ada Vitamin E dan sedikit Vitamin A dan juga magnesium. No wonder la digelar 'superfruit'! Bagus untuk penghadaman jugak tau! Lain-lain info mengenai buah kiwi boleh klik sini.

Buah kiwi ni dulu dikenali sebagai 'Chinese Gooseberry' dan kemudiannya 'Melonette' sebelum nama eksport nya sekarang Kiwi.

Kiwi ni memang agak mahal..tapi rasanya kalau sesekali okay kot noo...hee..:)

10 comments:

  1. pernah makan 1X je...mmg sedap.

    ReplyDelete
  2. Makan buah hat mehai skit, baru kita pampered kan diri sendiri.

    Ok tuu..

    Kak Azie pun suka Kiwi. Jus ker buah ker... semua suka!

    Ayam Kampung untuk Orang Kampung? (macam aku)

    ReplyDelete
  3. tak berapa suka buah kiwi, lebih suka buah ciku. kenal tak buoh "sawo"?

    ReplyDelete
  4. ila suka buah kiwi...

    sedapppp..tapi jarang2 makan la..hehhe

    ReplyDelete
  5. den kalau sebut KIWI...ingat bran pengilat kasut ayahanda masa askar dulu.....ahakz...

    ReplyDelete
  6. sambil sambil baca tertelan air liur le pula

    ReplyDelete
  7. NZA:
    Sedap..& berkhasiat..kan kak..:)

    KAK AZIE:
    Ya....tepat sekali. Betul2 manjakan diri sendiri..
    kalau kena smoothies...lagi laaaa sedap..!

    SHAM:
    Alamak...cannot go pulak...hehe...tak dapek nolong..hee..:)

    EELOBOR:
    Buah cikgu a.k.a buah sawa...apa lak tak kenal nya..kita pun orang kampunglah..dulu kat umah kampung siap ada pokok ciku lagi tau....sedap & memang suka jugak! sekali imbas, tengok warna kulit buah kiwi memang macam buah ciku!

    MIECYBER:
    Sila dapatkan di pasaraya berdekatan anda..hee...

    HONEYBUNNY:
    iyer...leh la geng dengan akak..! :)

    JEBAT:
    A'ah la Jebat...pengilat kasut dalam tin..sekarang dah upgrade..yang dalam botol pun ada. Jenama KIWI...hehe

    SHARINGINFOZ:
    Huhuhu...terliur...sorry ya..hehe...kalau boleh hulur kat blog ni dah lama buat..hehe

    ReplyDelete
  8. salam..
    memang sedap
    dan manis..ada juga
    makan bila saya beli
    buah potong di tempat
    kerja..beli yang campur2
    Rm 3 je sebekas

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails