About Me

My photo
Author of this blog, a muslimah, an executive, a daughter, a sister, a leader, the coffee-addict, a book-worm, a traveller, always a listener and story-teller but never attention-seeker!

Tick tock..

Daisypath Wedding tickers

Tuesday, July 5, 2011

Mengimbas nostalgia: Teluk Air Tawar

Entri hari ni sekuel kepada entri ahad lepas..pasal cucur udang, kedai rempah dan pekan Kepala Batas yang nostalgia.

Dalam perjalanan balik dari sana..kami singgah Teluk Air Tawar...tempat tumpahnya darahkuuuu.....:D Kampung yang dah lama ditinggalkan sebab dah tak ada sesiapa lagi kat sana...sekadar mengimbas nostalgia lama.


Jalan Permatang Tok Gelam. Sayup kelihatan rumah peninggalan Royal Australian Air Force (RAAF) yang pernah berpengkalan di Butterworth suatu waktu dulu. Tempat saya selalu jogging dengan acik Ita dan adik waktu kecil dulu.

Selebihnya...saya biarkan foto-foto ini saja yang bercerita...



Sedih, sayu, hiba semuanya bercampur baur bila semuanya telah 'kosong'..




Unfortunately, I don't have any photo of our 'old home'.."Rumah kecil tiang seribu"
Rumah tua peninggalan arwah Tok Lah dan Tok Rokiah..juga peninggalan arwah abah.

Ahad yang baru lalu..3rd July..sekiranya arwah masih ada, tentu sekali kami sekeluarga menyambut ulangtahun kelahiran arwah dengan penuh kesyukuran dan riang tawa. Namun..sudah tertulis di sana..jodoh, pertemuan, ajal dan maut di tangan Tuhan.

Al-fatihah.

15 comments:

  1. sedihkan bila trkenang tmpt dibesarkan...byk nostalgia yg dilalui...

    ReplyDelete
  2. alamak...sedih nya ngenang kisah lama.....terasa den dihati den ni hah....

    ReplyDelete
  3. sape tak ingatkan tempat dimane kite dibesarkan...tibe2 teringat kat kg la pulak ni...sedih la pulak...

    ReplyDelete
  4. Al Fatihah..

    tp kenapa d robohkan semua 2..

    ReplyDelete
  5. " kena ligan dgn hanjing tokeh bendang"...ayat yg tersangat kool...haha!

    ReplyDelete
  6. kadang2 sayu dan sedih bila tempat yg sarat nostalgia dlm hidup kita di 'bunuh' begitu sahaja. kekeadang kita tercari2 sisa-sisa kenangan utk diingat dan dikenang.

    ReplyDelete
  7. akak....seriyus jadi macam rumah moyang ila dulu...

    dah terbiar begitu ja...sedangkan dulu kecik2 tempat bermain di sna...sayu ja..

    al-fatihah untuk arwah abah akak...

    ReplyDelete
  8. al fatihah utk arwah..semoga rohnya ditempatkan dikalangan golongan yang beriman..


    p/s: sy enjoy tgk semua pic tue..terus teringat kt kampong mertua sy

    ReplyDelete
  9. Salam, Siti Murni, hari ni akak singgah buat pertama kali.
    Doesn't matter if the house is not there anymore. The memories will always be with you, insya Allah.

    ReplyDelete
  10. NZA, JEBAT, KAK AIN, SHAMEEL, DINAS & EN ME:
    Sedih..banyak kenangan. Kalau lah ada modal mencukupi..nak aje saya beli tanah tu..buat rumah keluarga semula...:)jadi tempat berkumpul seluruh keluarga...macam dulu2..

    ZATI:
    thanx dear. rumah kampung tu tanahnya milik orang lain. Kebetulan rumah yang sekarang arwah abah beli dah siap, terpaksa berpindah. Tak lama lepas tu, tok dan wan yang duduk di sebelah rumah lama pun pindah, rumah tu tak terjaga..tuan tanah dah risau..itu yang dirobohkan tu.


    BIGDADDYZ:
    Kool?haha...dan lawak juga..kalau diingatkan balik lah..kami 3 beradik semua ada sejarah kena ligan dengan hanjing tu...hehe

    SABELLA:
    Sekarang dah semak samun, kalau la awak tengok gambar masa dulu...lagi lah terpesona..!

    HONEYBUNNY:
    Thanx ila dear..of course rasa sayu kan..sebab sejarah masa kecil kita semuanya terakam di situ.

    SAHROM:
    Terima kasih ya Sahrom..atas doa awak tu. Baguslah masih ada kampung..baru je awak balik hari tu kan..?selalu2 lah jenguk kampung halaman dan orang di sana...sementara ada..:)

    AIDAH:
    Salam kenal..terima kasih kak..sudi singgah. Betul jugak kan...walau macammanapun..memories will remain! :) insyaallah..

    ReplyDelete
  11. Assalamu'alaikum, saya berasal dari Permatang Tok Gelam, tapi dah 40 tahun tingalkan kampong, terima kasih post gamgamr yang sungguh nostalgia untuk saya. Abdul Halim.

    ReplyDelete
  12. saya org teluk air tawar dok dekat taman ratna....x lama lg tudm tu dh nak dipindahkan...nk di gantikan dengan kawasan komersil....habislah semua kenangan masa kecil di teluk air tawar tu..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails