About Me

My photo
Author of this blog, a muslimah, an executive, a daughter, a sister, a leader, the coffee-addict, a book-worm, a traveller, always a listener and story-teller but never attention-seeker!

Tick tock..

Daisypath Wedding tickers

Thursday, August 11, 2011

Bila Ramadhan...Moreh!

Bila Ramadhan...terkenang majlis moreh dibuat kat masjid kampung zaman kanak-kanak ribena dulu. Seronok ya amat..bila lepas waktu berbuka..seusai solat maghrib, geng main masak-masak dan tuju kasut dah menunggu. Konvoi jalan kaki beramai-ramai menuju masjid.

Masjid ni haa...masjid kampung ku yang tercinta, masjid jamek Teluk Air Tawar. Letak betul-betul kat simpang tiga Jln. Permatang Tok Gelam. Sepelaung je dari rumah.





Meriahnya memang tak tau nak habaq..jemaah pun sentiasa ramai. Masa tu kecik lagi tak fikir seronok yang lain...seronok sebab dapat habiskan masa dengan kawan-kawan. Seronok sebab lepas terawih ada moreh!

Hahaha...dari petang sampai la masa tengah jalan kaki menuju masjid dah dok bersosek-sosek..."malam ni sape punye moreh weh?" "Malam ni moreh bubur gandum ka?" *feveret masa kecik dulu. Paling best menu nasi minyak lah! Selalunya chek selalu dapat berita moreh lebih awal..sebab arwah tok wan dulu memang tiap-tiap hari menolong masak bubur lambuk dan sediakan moreh kat masjid tu..hee....nampak arwah tok wan balik lepas zohor je dah siap tanya..."moreh sapa hari ni, tokwan?"...haha, buleh? *oops terserlah kegolojohanku waktu tu..

Haha...in fact, keseronokan nak makan moreh dan usik mengusik sepanjang jalan pergi dan balik terawih ni menyebabkan kami satu geng boleh dikatakan tak 'miss' solat terawih sepanjang Ramadhan tu.

Ouh..chek masih boleh ingat..bebudak lelaki yang suka sangat berpurak-purak jadi hantu 'kum kum'..haha...tak tau la mana mai perkataan 'kum kum' tu..siap guna kain sembahyang mak kakak depa...tu tak kira lagi siap angkat pelupuk mata sampai nampak merah...scary! Yelah...malam kan, kononnya nak menakutkan kami yang perempuan ni la..syiok gamaknya tengok budak perempuan menjerit melolong, rasa macho kot..hehe..*aduhai lelaki..

Now, kalau diingat..macam poyo je! Apa-apa pun, tu lah dinamakan kenangan..tetap manis untuk dikenang.


15 comments:

  1. salam,
    kenangan mengusik jiwa tu..
    ermm..selamat berpuasa di hari ke -11 Ramadhan, agak nak berbuka apa nanti :)

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum Siti...

    Selamat menjalani ibadah puasa.

    Masjid tu kat area Bertam Perdana tu ka? Macam kakcik pernah sampai je kat situ. :)

    ReplyDelete
  3. Sebenarnya morehlah "penarik" untuk kanak2 kemasjid :-)

    Dulu time mengaji pun, kadang2 ada orang buat makan, memang semangatttt lah pi mengaji ;-)

    ReplyDelete
  4. hihi,mcm dalam filem la kak tau.hihi

    ReplyDelete
  5. bukan setakat budak2 jer sukekan... mak n bapak budak pun suke moreh ni...

    selamat berposa dah hari ke-11 kan...

    ReplyDelete
  6. kenangan itu manis kan kak...

    seronok la kalau jemaah ramai berterawih...tempat ila xramai pun..huawwawa

    ReplyDelete
  7. Faiz pun kalau p terawih mesti nak makan moreh yg disediakan dulu sbb balik...padahal perut masih lagi penuh ;-)

    ReplyDelete
  8. Haaaaa kenal masjid nih! Pernah lalu banyak kali kat kawasan nih :)

    ReplyDelete
  9. kenangan silam bila di imbau akan jadi kenangan manis walaupon tak berapa manis ketika itu...hehehe

    ReplyDelete
  10. memang dulu saya suka jadi hantu..kehkeh

    ReplyDelete
  11. huhuhu...mengimbas kenangan zaman kanak2 ribena memang buat kita tersenyum secara otometik tanpa perlu di paksa

    ReplyDelete
  12. ZULKBO:
    Memang mengusik jiwa. saya sengih macam orang sasau bila teringat.

    KAKCIK:
    Wkmsalam..
    Masjid tu bukan dekat Bertam Perdana tapi di Tlk Air Tawar. Mungkin kakcik lalu jalan utama depan masjid tu..itu yang macam biasa tengok.

    LCA:
    Nampaknya bukan I sorang saja macam tu masa kecik ye..nasib baik..hee..kira normal la ni yer..hehe.

    ZATI:
    A'ah..macam drama minggu ini pun ada...hee..:)

    ReplyDelete
  13. KAK AIN:
    Erk..mak dan bapak budak pun sama eh..hehe...:)

    ILA HONEYBUNNY:
    Ye ila..ndak2 pulak kalau dapat pergi satu family ramai2 jemaah kat masjid tu..haih..alangkah indahnya ramadhan...:)

    CHIK NA:
    Bagus jugak kalau diteruskan moreh tu...buat semangat budak2 kan..tapi sekarang bukan semua masjid adakan moreh...:( sedih..

    ReplyDelete
  14. DINAS:
    Hehehe...chek agak dah..mesti kenal punya..! Haa...lalu pi mana tu...?ce cite..ce cite...

    BITT:
    Kadang2 crita frust zaman dahulu kala pun dah jadi cerita lawak plak kalau diingat balik..tak munasabah kan..

    NZA:
    So sweet....erm..manisnya kurma itu...hee..

    IMANSHAH:
    Kamu pun suka jadi hantu 'kumkum' jugak yer...ohh..budak nakal! Nanti saya report tok siak....hehe....

    EELOBOR:
    Yup...sambil menaip buat entry ni pun leh tersengih lagi...hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails