About Me

My photo
Author of this blog, a muslimah, an executive, a daughter, a sister, a leader, the coffee-addict, a book-worm, a traveller, always a listener and story-teller but never attention-seeker!

Tick tock..

Daisypath Wedding tickers

Saturday, June 23, 2012

Snapshots: Manzil

Manzil Rasm Uthmani
Author/Arrangement: Maulana Muhammad Zakaria Bin Muhammad Yahya al-Kandhlawi
Genre: Islam / Sufi & Mistik
Publisher: PTS Islamika Sdn. Bhd.



"Kami jadikan daripada al-Quran suatu penawar dan rahmat untuk orang beriman. Dan ia tidak menambah sesuatu pun untuk orang zalim kecuali rugi." (asy-Syuara':80)




Hadiah dan sedekah dari makteh. I dan adik dapat seorang senaskhah. Antara ayat-ayat yang terdapat dalam Manzil termasuklah al-Fatihah, al-Baqarah ayat 1-5, al-Jin ayat 1-4, al-Mu'minun ayat 115-118, Ar-Rahman ayat 33-40 dan ayat-ayat dari beberapa surah lain seperti al-Imran, al-A'raaf dan al-Isra.

Amalan membaca ayat-ayat Manzil dikatakan dapat memberi kelebihan seperti melindungi rumah dan harta benda, melindungi diri dari sihir, gangguan syaitan dan makhluk halus. Insyaallah..dengan izinNya.


P/s: belum habis explore naskhah ni...

12 comments:

  1. Buku yang sangat bermanfaaat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Azie,

      Bagus. Buat permulaan kena baca dari buku..tak dapek nak menghafal lagi...banyak ayat2 dalam tu.

      Delete
  2. maulana muhammad zakaria ni bukan seorang Tabligh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. IM,

      Ya, itu yang saya baca melalui wikipedia.

      Delete
  3. Tinggalan Rasulullah saw yang tercinta buat kita ni. Alhamdulillah bila kita terpilih utk dapat naskhah2 yang dah dikompilasi ni. Senang, tak payah tercari2 dalam Al Quran. Tinggal nak amalkan saja kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Aidah,

      You're absolutely right. Maulana Muhammad Zakaria dah kumpulkan semua ayat-ayat yang diamalkan oleh Rasulullah SAW..tinggal kita je nak praktikkan. Mudah-mudahan boleh lah..walaupun sekadar membaca dari naskhah ni..

      Delete
  4. Replies
    1. Papa Mifz,

      Sila lah. Kat kedai buku2 agama mesti ada..

      Delete
  5. Nak pi cari satu jugaklah. Terima kasih atas perkongsian ni dik Murni.

    My Memory..nak nanges nih. Lagu kenangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Dinas,

      sharing is caring, kakak! :-)

      Jangan la nanges..chek dengar lagu ni dlm keadaan relaks..memang suka lagu ni.

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails