About Me

My photo
Author of this blog, a muslimah, an executive, a daughter, a sister, a leader, the coffee-addict, a book-worm, a traveller, always a listener and story-teller but never attention-seeker!

Tick tock..

Daisypath Wedding tickers

Sunday, April 28, 2013

Gulai Ikan Pari Omak Bonda

Sunday. Without any programme. 

At home. 

Tido. 

Tenet. 

Books.



Makan!

Omak bonda masak shedap. Anak omak tolong makan. Budak bertuah! Anak omak tolong ngemas je.

Gulai ikan pari with bendi. Ayam goreng. Kangkung Goreng Tanpa Belacan. Ulam Selom. Pucuk Jangguih. Nasi separuh. Tak sempat hidang. 'Taruh ataih' will do.

Penuh pinggan. Alhamdulillah. Rezeki hari ni.

Have a great sunday uols. Selamat makan-makan. Daaa...!


"Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan orang yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari." 
(Hadis Diriwayatkan al-Baihaqi)
 

Love,
Murni Alfathunnisa
 
XOXO:D
Publish!
 
 
 

25 comments:

  1. memang tak dinafikan masakan omak memang sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. sharinginfoz,

      betul..masakan omak jugak yang the best.

      Delete
  2. tudioo gulai pari, lama dah akak ngidam nak makan gulai pari ni feveret akak..memang mak selalu masak dulu2, masa dia tengah sihat lagi..la ni kami try masak sendiri tak shidapp ..tumpang gulai murni lah nampak sedapp ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak tiha,

      sila...sila..mai la..ambik pinggan..bubuh nasik, jangan malu2..hehe.

      Delete
  3. Haha baru smlm masak kari ikan merah dengan bendi..memang tak sempat hidang en.suami dh taruh ataih..
    Weekend zi mengadap gift yg tak siap2 lg utk kenduri adik ipar.agaknya bila nk mengadap buku:p

    ReplyDelete
    Replies
    1. zie,

      hehe..incik somi zie tak tahan aroma kari tu..mana boleh tunggu nak hidang segala. taruh ataih ja..express..hehe.

      takpa zie, ada sebulan lagi. pelan2 kayuh. yang dok baca buku ni pun tak masuk tera mana pun..huhu.

      Delete
  4. Replies
    1. si matatajam,


      haruss sedap..masakan ibu-ibu kita :-)

      Delete
  5. Salam Al Murni

    Fuyoooo.....makan panas2 sampai meleleh keringat...lepaih tu mesti terbongkang ataih sofa kekenyangan....hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yong ASP,

      ni kes terbongkang dulu, lepas tu makan kenyang2..lepas tu bukak buku, lepas tu...zzzzzz...haha.

      Delete
  6. Sedapnya lauk mak bonda masak... Terlioq sungguh..

    Padan lah murni maintain slim...lauk sedap pun makan separuh...Kalau makchaq lauk lagu ni makan 3 paruh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. makchaq,

      hehe...lawak baca komen makchaq ni..nasi ja separuh, makchaq oi. lauk penuh pinggan. ulam & sayuq tak tinggai. tu tak kira makanan sampingan lain..in between lunch dengan tea-time...hehe.

      Delete
  7. wah terus lapaqq~

    lama x mai blog ni~ singgah kembali

    ReplyDelete
  8. salam siti murni.
    Tapau hantar pos pd ta leh? Hehe gurau je.
    Lawatan pg tirana aduka.pekabar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam TA,

      kalau pos takut tak sempat sampai kat TA..dah 'bocor' di pertengahan jalan...hehe.

      alhamdulillah sihat TA :-)

      Delete
  9. Perrghhhhh...gulai ikan + bendi.....terbayang makan kat mamak....siap dgn bendi tu..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. daddy ziyyad,

      bendi memang tak boleh tinggal kalau buat gulai..hilang 'mengancam'nya!

      Delete
  10. Sedapnya terutama bab2 ulam tu. Paling best ulam pucuk gajus tu. Susah nak jumpa ni. Akak selalu beli kat pasar tani je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak aidah,

      ulam tu dah jadi menu wajib kat rumah ni. paling tak ada ulam, mesti kena ada timun. takde sambal takpe..ratah macam salad je..hehe. pucuk gajus tu memang susah sikit nak dapat..sini pun sama.

      Delete
  11. Di rumah akak ni dah lamaaa takdak ikan pari sebab orang diabetes tak bleh makan & anaknya pun memberi sokongan moral dengan tak makan ikan pari. Tapi tetap teringat kenangan makan gulai ikan pari & jugak ikan pari digoreng panas2 makan dengan nasik panas & sambal belacan..alamak..lapaq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak dinas,

      orang ada diabetes tak boleh makan ikan pari..? oh noo...chek baru tau. tenkiu bagi info. mak chek tu dok sedap makan apa saja...chek pun tak arif sangat diet orang ada diabetes ni.

      kalau chek,ikan pari ni dah lama di-asam-pedas-kan. tapi mak bonda teringin nak gulaikan hari tu....

      Delete
  12. Aduhai menggoda sungguh dik oii!! Asam pedas ada kacang bendi memang sedap:)
    Kakak tak boleh tahan tengok ulam pucuk gajus. Tempat kakak susah nak dapat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakzakie,

      hehe...gulai tu kak..saya pun dok teringin asam pedas tumis. dan memang kalau ada bendi dalam asam pedas tumis lagi lah meletops!

      Delete
  13. aww.. menyelerakan. kalau bonda masak mesti selalu sedap kan :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails