About Me

My photo
Author of this blog, a muslimah, an executive, a daughter, a sister, a leader, the coffee-addict, a book-worm, a traveller, always a listener and story-teller but never attention-seeker!

Tick tock..

Daisypath Wedding tickers

Monday, July 1, 2013

What Will You Do..if..?

What will you do...if....orang yang anda sayang tidak lagi mahu mendengar nasihat anda? Tidak mahu lagi menerima teguran..? Tidak mahu lagi menerima kebenaran? Tidak mahu mengakui hakikat dosa dan kelemahan diri? Tidak mahu berubah untuk kebaikan...?

Adakah anda membiarkan mereka terus hanyut? Atau terus menerima cerca nista dari orang yang anda sayang itu kerana terus mencampuri hal peribadi mereka..?

Dilema kan...? Lebih-lebih lagi jika orang yang anda sayang itu adalah orang yang mempunyai pertalian darah dengan anda.....what will you do?






An Uzbek woman outside the Juma Mosque in Tashkent, Uzbekistan. The mosque was built in the 9th Century after Arab invasion of the ancient Zoroastrian Tashkent region. Photo credit: Great Mosque Around The World, Yahoo.

Ramadhan dah dekat. Tak sabar rasanya. Melihat masjid dan pekarangannya kembali meriah. Mudah-mudahan diberikan rezeki dan umur menikmati Ramadhan kali ini. Amin.




21 comments:

  1. Susah nak cakap, bila kita masih bercakap dia kata kita jaga tepi kain pulak bila tak cakap rasa berdosa tak tegur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. junaina,

      itu la yang saya rasa sekarang. serba tak kena dibuatnya.

      Delete
  2. make it clear that u care, but let it be....
    if they wanna come back, embrace them.... u did your part....

    ReplyDelete
    Replies
    1. zonaku,

      the difficult part is to "let it be". kalau orang lain..mungkin tak kisah nak buat tak tahu..

      Delete
  3. relaks la... kalau tension-tension pun ak boleh tukar apa-apa.

    pelan-pelan nasihat dia. dan doa banyak-banyak lebih-lebih lagi bulan posa nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. IM,

      tak tension. sedih tengok orang hanyut..dibuai keseronokan.

      Delete
  4. emmm memang rasa sedih...

    takpe la, mungkin pendekatan sebagai sahabat lebih bermakna dari nasihat.

    as i know, teen always need friend to share. jadi mereka akan kongsi dengan orang yang mereka paling percaya.

    pendapat je ni.

    salam ramadhan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rapunzeel,

      tq for the opinion. betul komen u tu. ibaratkan menarik rambut dari dalam tepung.

      salam ramadhan utk rapunzeel juge.. ^_^

      Delete
  5. Bukan mudah nak menarik rambut dalam tepung. Namun andai terus dibiarkan tempias dosa terpalit juga. Sebaiknya teruskan doa/usaha walau dikatakan sebagai cuba mencampuri urusan peribadinya. Tapi kena tahu peribadinya ada kaitan dgn kita sebagai penasihat.

    Teruskan doa moga dipermudahkan utk melentur dan membentuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakzakie,

      terima kasih kakzakie...atas pandangan itu. saya pun berharap..semoga saya, dia dan kita semua sentiasa diberikan petunjuk dan hidayahNya.

      kalau rebung, boleh lagi dilentur...bila dah jadi buluh...huhuhu...entahlah. cuba dan terus mencuba.

      Delete
  6. tersepit. nak luah mati mak, mati pak. eh salah la idioms ni...

    berdoa pada tuhan je sis moga dapat hidayah dan petunjuk... itu nasihat yang selalu ustaz/ustazah bagi...

    ReplyDelete
  7. banyakkan berdoa agar dibukakan hatinya utk mendengar nasihat kita :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. chik na,

      lamanya menyepi. apa khabar chik na..? in shaa allah chik na..

      Delete
  8. InsyaAllah. Semoga ramadhan kali ni jadi yang bermakna untuk kita semua.

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. amanina,

      awal2 tu terkebil-kebil jugak kan.hehe..jangan suap nasi ikut hidung sudahhhh..haru!

      Delete
  10. mengharapkan ramadhan kali ini penuh makna..

    ReplyDelete
    Replies
    1. baby comel,

      mengharapkan yang sama. mudah2an..in sha allah.

      Delete
  11. Akak sedang merasai semua ni. Pedih. Kita sayangkan dia. Anak yatim pulak tu kan. Cuba jugak nak didik supaya jadi anak soleh tapi lain jadinya. Difitnah pulak akak ni pada sedara mara lain. Tetiba akak jadi orang paling jahat dalam dunia. Sabaq ja na. Berdoa banyak2 pada Allah. Allah Maha Mengetahui.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails